Μετά από αλλεπάλληλες αναβολές, λόγω των στοχευμένων κινητοποιήσεων των εργαζομένων, πραγματοποιήθηκε ο διαγωνισμός για την κατασκευή διοδίων στην Εγνατία Οδό, τόσο επί του κύριου άξονα όσο και επί των καθέτων. Το τραγικό της υπόθεσης είναι πως, παρόλο που θα έπρεπε να έχουμε ήδη περάσει στην εφαρμογή και λειτουργία των ηλεκτρονικών διοδίων στις εξόδους του αυτοκινητοδρόμου, άρα και σε αναλογικές και δίκαιες χρεώσεις, θα επαναληφθεί το «έγκλημα» κατασκευής μετωπικών διοδίων.

Οι μνημονιακές απαιτήσεις είναι εξαιρετικά δεσμευτικές. Είναι όμως και η αναξιοπιστία της χώρας μας τέτοια, που οι δανειστές δεν μπήκαν καν στη διαδικασία να συζητήσουν οτιδήποτε άλλο πλην των συμβατικών μας υποχρεώσεων, παρά την ύπαρξη σαφούς οδηγίας για εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων από το 2017.

Οι διαγωνισμοί κατασκευής σταθμών διοδίων είχαν βαλτώσει επί σειρά μηνών, λόγω των αντιδράσεων των εργαζομένων κάθε φορά που ήταν προγραμματισμένο να πραγματοποιηθεί η δημοπράτησή τους. Οι εργαζόμενοι, που συμμετέχουν με εκπροσώπους τους στις αρμόδιες επιτροπές, απείχαν εξαιτίας του κινδύνου που αντιμετώπιζαν να βρεθούν κυριολεκτικά «στον αέρα». Κι αυτό διότι η ατμόσφαιρα «μύριζε» αφαίρεση του όποιου αντικειμένου ανήκε στο πεδίο δραστηριοποίησης της εταιρείας, κάτι που ουσιαστικά θα σήμαινε «λουκέτο».

Διόδια παντού, ακόμα και μέσα στην πόλη

Ο αρμόδιος υπουργός, Χρ. Σπίρτζης, παρείχε τελικά διαβεβαιώσεις ότι η εταιρεία θα περάσει σε νέα εποχή, δεν θα ανήκει στο Υπερταμείο και θα διατηρήσει τις θεσμοθετημένες αρμοδιότητές της για τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη λειτουργία υποδομών στη Βόρεια Ελλάδα. Κατ’ επέκταση, για την επίτευξη του σκοπού θα αξιοποιηθεί πλήρως το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού.

Κατόπιν αυτών, ο διαγωνισμός για την κατασκευή σταθμών διοδίων σε Ωραιόκαστρο και Ασπροβάλτα προχώρησε κανονικά, χωρίς περαιτέρω αντιδράσεις, με αποτέλεσμα διψήφιος αριθμός υποψήφιων αναδόχων να υποβάλει προσφορές. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ποσοστό έκπτωσης έφτασε το 55% και ο σχετικός μειοδότης είναι η εταιρεία ΑΚΤΩΡ.

Εν τω μεταξύ, υπογράφηκε η σύμβαση της Εγνατίας Οδού με την ανάδοχο εταιρεία για την κατασκευή 4 νέων σταθμών διοδίων, Παμβώτιδας, Μέστης, Ιεροπηγής και Ευζώνων, εντός 6 μηνών. Αξίζει να σημειωθεί ότι αλλού, όπως π.χ. στη Θράκη, η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι «στα κάγκελα» για τις συγκεκριμένες επιλογές, ενώ εδώ όλα προχωρούν σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Προφανώς η τοποθέτηση διοδίων εντός Θεσσαλονίκης ακούγεται ως κάτι απολύτως φυσιολογικό στους εδώ αυτοδιοικητικούς.

Προχωράει και ο διαγωνισμός παραχώρησης

Απαλλαγμένη η διαδικασία από τα όποια εμπόδια, αναμένεται μέσα στο επόμενο δίμηνο να οδηγήσει στο να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του οδικού άξονα. Το ΤΑΙΠΕΔ «καίγεται» να ολοκληρώσει τον διαγωνισμό και να αναδείξει τον ανάδοχο μέχρι το τέλος του έτους, ενώ όσον αφορά στο μοντέλο αξιοποίησης, αυτό που προκρίνεται είναι η παραχώρηση του οδικού άξονα για 35 χρόνια στον υποψήφιο επενδυτή. Το ζήτημα είναι τι θα καρπωθεί από τον ιδιώτη το ελληνικό Δημόσιο, όχι μόνο από το αρχικό αντίτιμο αλλά και σε βάθος χρόνου.

Το καταπληκτικότερο όλων είναι ότι οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες ζητούν και την κατασκευή και λειτουργία 20 πλευρικών σταθμών, εκτός από τους 8 που λειτουργούν ήδη και τους 10 που είναι στα σκαριά. Εκκρεμούν Στρυμωνικό, Καβάλα, ενώ Βενέτικο και Αλιάκμονας ενδέχεται να καταργηθούν και να επιλεγούν δύο άλλα σημεία. Όλοι θα κατασκευαστούν με λεφτά της ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ και θα αποτελέσουν την «προίκα» της εταιρείας για τον επικείμενο «γάμο». Για τις εκκρεμότητες αναμένεται άμεσα κοινή υπουργική απόφαση των κ.κ. Τσακαλώτου και Σπίρτζη.

Πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι για να γίνει ελκυστικότερη η επένδυση, εκτός από την εγκατάσταση επιπλέον σταθμών διοδίων κατά μήκος του οδικού άξονα, εξετάζεται η  ενεργοποίηση σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) καθώς και η δημιουργία και εκμετάλλευση άλλων υποδομών, όπως logistics, κατά μήκος της οδού. Επίσης το ρεπορτάζ αναφέρει ότι η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε τη δυνατότητα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών πάνελ.