Το φαινόμενο Ελλάδα και η σχέση της με τη Δύση. Είναι η Ελλάδα πράγματι ένα δυτικό κράτος; Αλλά και τι, τελικά, είναι η Δύση σήμερα; Ανοιχτή συζήτηση στην Ελληνοαμερικανική Ενωση.

Ο Θάνος Βερέμης, Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών και Αντιπρόεδρος Ελληνικού Ιδρύματος Ευρωπαϊκής & Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ), ο Πασχάλης Μ. Κιτρομηλίδης, Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθυντής του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών και ο Τάκης Θεοδωρόπουλος, συγγραφέας και δημοσιογράφος της εφημερίδας Η Καθημερινή, θα προσπαθήσουν να απαντήσουν στο ερώτημα αυτό, τη Δευτέρα 4 Απριλίου 2016, στις 18.00 στο Θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ενωσης (Μασσαλίας 22, Κολωνάκι).


Ο Θάνος Βερέμης, Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών και Αντιπρόεδρος Ελληνικού Ιδρύματος Ευρωπαϊκής & Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ)

Το θέμα: Από την εποχή της Επανάστασης του 1821 και των πρώτων Συνταγμάτων, οι Ελληνες έθεσαν ως στοιχείο του αυτοπροσδιορισμού την πολιτιστική καταγωγή τους από την Αρχαία Ελλάδα -που αποτελεί και βάση του δυτικού πολιτισμού- και τη σχέση τους με τη Δύση.


Οι Αρχαίοι Ελληνες Σοφιστές, χαρακτηρίστηκαν ως οι Διαφωτιστές της Αρχαιότητας, από νεότερους ιστορικούς. Τον όρο επινόησε πρώτος ο Γερμανός φιλόσοφος Γκέοργκ Βίλχελμ Φρήντριχ Χέγκελ (1770-1831)

Ολα σχεδόν τα προεπαναστατικά Συντάγματα και οι μετεπαναστατικοί θεσμοί είχαν προσανατολισμό στα διδάγματα του Διαφωτισμού για την ελευθερία και το κεκτημένο της δημοκρατίας δυτικού τύπου, όπως διαμορφώθηκε με τη Γαλλική Επανάσταση.


Ο Πασχάλης Μ. Κιτρομηλίδης, Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης Πανεπιστημίου Αθηνών και Διευθυντής του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών

Γεννιέται όμως το ερώτημα αν η ελληνική κοινωνία είναι μια δυτικού τύπου κοινωνία κι αν το ελληνικό κράτος λειτούργησε και λειτουργεί όπως τα γνωστά κράτη δυτικού τύπου. Το ερώτημα αυτό θέτει και η ίδια η Δύση για εμάς όχι μόνο με όρους οικονομικούς όρους (Grexit), αλλά και με πολιτιστικούς (Samuel P. Huntington, The clash of civilizations and the remaking of world order, 1996).


Ο Διαφωτισμός παρατηρήθηκε αρχικά στη Γαλλία και αργότερα στις χώρες της Ευρώπης αλλά και έξω απ’ αυτή και προετοίμαστε το έδαφος για τη Γαλλική Επανάσταση το 1789

Πολλοί ευρωσκεπτικιστές και αντιδυτικοί επικαλούνται την ιδιοπροσωπία των Ελλήνων, ενός φαντασιακά εκλεκτού λαού, για να δικαιολογήσουν την καθυστέρηση ή την οπισθοδρόμηση που διακρίνεται στην Ελλάδα στην προ της Επανάστασης του 1821 εποχή, σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη.


Ο Τάκης Θεοδωρόπουλος, συγγραφέας και δημοσιογράφος στην εφημερίδα Η Καθημερινή

Ανήκει, λοιπόν, η Ελλάδα στη Δύση; Και τι θα πει Δύση; Ευρώπη, Ευρωπαϊκή Ενωση, Ευρωατλαντική Συμμαχία, κοινωνία πολιτών, ελευθερία και σεβασμός στην ανθρώπινη αξία;


Ο Ρήγας Βελενστινλής, με τον Θούριο, εκφράζει τις βασικές αρχές του Ελληνικού Διαφωτισμού, που θα οδηγήσει στην Επανάσταση του 1821

http://www.iefimerida.gr/news/259094/anikei-i-ellada-sti-dysi-syzitisi-me-ton-kathigiti-toy-panepistimioy-athinon-thano

Τη συζήτηση θα συντονίσει ο Λεωνίδας-Φοίβος Κόσκος, Πρόεδρος του Hellenic American University. Εισαγωγικές παρατηρήσεις θα κάνει ο Αθανάσιος Παπανδρόπουλος, Εκτελεστικός Πρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος της Ενωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων, που συνδιοργανώνει την εκδήλωση με το Hellenic American College / Hellenic American University και την Ελληνοαμερικανική Ενωση.

Το Hellenic American University σε συνεργασία με το Hellenic American College διοργανώνει από τις 23 έως τις 25 Σεπτεμβρίου 2016 στην Ελλάδα το Διεθνές Συνέδριο «Europe in Discourse: Identity, Diversity, Borders». Η εσπερίδα της 4ης Απριλίου, καθώς και οι υπόλοιπες της σειράς, εντάσσονται στις προσυνεδριακές εκδηλώσεις.

Η συζήτηση
«Ανήκει η Ελλάδα στη Δύση;», μιλάει ο Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Θάνος Βερέμης
Θέατρο Ελληνοαμερικανικής Ενωσης: Μασσαλίας 22, Κολωνάκι, τηλ. 210 3680900
Ημέρα: Δευτέρα 4 Απριλίου
Ωρα: 18.00
Είσοδος ελεύθερη. Περιορισμένος αριθμός θέσεων
Πληροφορίες: http://dialog.haec.gr/ 

ΚΙΑΡΑ ΣΟΥΓΚΑΝΙΔΟΥ

Πηγή : iefimerida.gr