Του Μανώλη Γραφάκου

Έχοντας εργαστεί επί 10 χρόνια στον ιδιωτικό τομέα, στην ελεύθερη αγορά, αλλά και άλλα 11 χρόνια σε θέσεις ευθύνης στο δημόσιο τομέα (Αναπληρωτής Διοικητής Νοσοκομείου, Δήμαρχος και τώρα Γενικός Γραμματέας Δήμου), εκτιμώ ότι έχω αποκτήσει μια καλή αντίληψη για τον τρόπο που πόροι που παράγει με μόχθο ο ιδιωτικός τομέας, καταναλώνονται άσκοπα στη λειτουργία του δημοσίου τομέα στη χώρα μας, στοιχείο που έχει την κύρια ευθύνη για τη σημερινή μας κατάσταση.

Ως εκ τούτου, πιστεύω ακράδαντα ότι ανάπτυξη της οικονομίας της πατρίδας μας, δεν μπορεί να υπάρξει, αν δεν έχει προηγηθεί μια βαθιά μεταρρύθμιση στο κράτος, τόσο βαθιά, που θα προκαλέσει ένα ισχυρό θετικό σοκ στην κοινωνία και στην οικονομική δραστηριότητα.

Πολλές βαρύγδουπες εξαγγελίες έχουν κατά καιρούς ακουστεί γύρω από την αναδιάρθρωση του δημοσίου, αλλά η κατάσταση, με ελάχιστες εξαιρέσεις, δεν έχει βελτιωθεί.

Θέλοντας να συμβάλλω στο δημόσιο διάλογο, καταθέτω προς προβληματισμό τις απόψεις μου για το πως το δημόσιο θα αλλάξει. Πιστεύω ότι πρέπει να γίνουν συγκεκριμένες μεταρρυθμιστικές τομές και όχι ευχολόγια κενού περιεχομένου.

Δύο κατά τη γνώμη μου πρέπει να είναι οι άξονες αυτής της μεταρρύθμισης.

  1. Η υιοθέτηση της λογικής ότι ο δημόσιος φορέας είναι ΕΝΙΑΙΟΣ, ώστε να ΜΗΔΕΝΙΣΤΟΥΝ οιπολλές και άσκοπες ροές χρημάτων και λοιπών πόρων εντός των φορέων του και των δομών του.
  2. Ριζική απλοποίηση της νομοθεσίας που διέπει τη λειτουργία του κράτους και κωδικοποίησή της σε 20 το πολύ κώδικες.

 

Ενιαίος ο δημόσιος τομέας: Περιορισμός διαδικασιών και άσκοπων ροών χρήματος και λοιπών πόρων, εντός του δημοσίου

Σε ό,τι αφορά τον πρώτο άξονα σημειώνω ότι αν η βασική φιλοσοφία, αλλά και πρακτική, θεωρείτο κράτος ενιαίο, τότε λύνονται πολλά ζητήματα.

Ενδεικτικά:

Μηδενίζεται η πολλαπλή ζήτηση εγγράφων από τους πολίτες. Όταν έχει εκδοθεί έγγραφο από μια δημόσια υπηρεσία, καμία άλλη δεν νομιμοποιείται να το ζητήσει ξανά από τον πολίτη. Έχει υποχρέωση να το αναζητήσει μόνη της. ηλεκτρονικά.

Απλοποιούνται οι μετακινήσεις υπαλλήλων, ανάλογα με τις πραγματικές ανάγκες. Μετακινήσεις που γίνονται σήμερα σε υπερβολικούς χρόνους με αποσπάσεις και μετατάξεις, θα μπορούν να γίνουν άμεσα και ευέλικτα, χωρίς γραφειοκρατία, γιατί όλοι οι υπάλληλοι θα θεωρούνται υπάλληλοι του δημοσίου, άρα θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, εκεί που πραγματικά υπάρχει ανάγκη.

Το ουσιαστικότερο όμως της ενότητας του κράτους, είναι ο μηδενισμός των ταμειακών ροών μεταξύ φορέων του Δημοσίου. Αν αναλογιστεί κανείς, το κόστος που υφίσταται ο Έλληνας φορολογούμενος από αυτές τις άσκοπες ροές, τότε αυτό θα γίνει για όλους η βασική προτεραιότητα.

Εδώ εμπίπτουν μεταξύ άλλων, σοβαρές τομές που πρέπει να γίνουν. πχ. Ασφαλιστική μεταρρύθμιση, οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ, φορολογική μεταρρύθμιση (για καθένα από αυτά τα ζητήματα θα αναφερθώ πιο αναλυτικά σε επόμενα άρθρα μου, όπου θα παραθέσω συγκεκριμένα οικονομικά παραδείγματα).

 

Μεταρρύθμιση στη νομοθεσία: Βαθιά το μαχαίρι με κατάργηση περιττών διατάξεων, κωδικοποίηση, απλοποίησηδιαδικασιών και κυρίως απάντηση στο ερώτημα: «Γιατί αυτή τη ρύθμιση πρέπει να την κάνει το κράτος;»

Ένα σύγχρονο κράτος, πρέπει να δει τη νομοθεσία του μέσα από ένα άλλο πνεύμα. Κάθε διάταξη που θα εμπεριέχεται σε αυτή, θα εμπεριέχεται αφού έχουν πρώτα απαντηθεί δύο κύρια ερωτήματα:

1)    Ποια η αναγκαιότητα της συγκεκριμένης ρύθμισης; Είναι απαραίτητη; Είναι κοινωνικά και λειτουργικά χρήσιμη;

2)    Αν η απάντηση στο 1ο ερώτημα είναι καταφατική, τότε το δεύτερο είναι, γιατί το κράτος πρέπει να κάνει τη συγκεκριμένη ρύθμιση; Αν η απάντηση σε αυτό το ερώτημα, δοθεί μέσα από μια φιλελεύθερη λογική, τότε τις περισσότερες φορές η απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα θα είναι αρνητική, άρα η διάταξη περιττή.

Στη συνέχεια όσες διατάξεις είναι απαραίτητες, πρέπει να κωδικοποιηθούν σε 20 περίπου κώδικες, απλούς, κατανοητούς, σαφείς, που θα ρυθμίζουν τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης. Κάθε νέα τροποποίηση, θα είναι πλέον τροποποίηση στον κώδικα, άρα εύκολο να αναζητηθεί.

Πιστεύω ότι αν αυτά γίνουν, η χώρα μας θα αποκτήσει μια σύγχρονη δημόσια διοίκηση, λειτουργική και με χαμηλό κόστος λειτουργίας, αρωγό στις οικονομικές μονάδες που δραστηριοποιούνται στον ιδιωτικό τομέα και παράγουν εθνικό πλούτο. Έτσι η οικονομία μας θα ξαναπάρει γρήγορα εμπρός.

* Ο  Μανώλης Γραφάκος είναι Οικονομολόγος, πρώην Δήμαρχος Μελισσίων, Γεν. Γραμματέας Δήμου Μεταμόρφωσης, Αναπληρωτής Γραμματέας Προγράμματος Νέας Δημοκρατίας

Πηγή : capital.gr